I. Základní ustanovení
- Účelem etického kodexu je stanovit základní pravidla chování všech pracovníků organizace a informovat veřejnost o chování, které je oprávněna očekávat.
- Etický kodex je soubor pravidel a hodnot, který zaručí naplňování zavedených standardů kvality sociálních služeb v organizaci. Je jedním ze základních dokumentů principů chování a morálky všech zaměstnanců organizace.
- Pracovníci organizace dbají na dodržování lidských práv tak, jak jsou vyjádřeny v Chartě lidských práv Spojených národů, řídí se zákony ČR a závaznými předpisy, platnými pro výkon jejich povolání.
- Etický kodex pracovníků Pečovatelské služby Prahy 3 vychází z etického kodexu sociálních pracovníků.
II. Etické zásady
a) ve vztahu ke klientům
- Pracovníci ctí jedinečnost každého klienta bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení.
- Mezi základní hodnoty jsou řazena práva klienta na soukromí, sebeurčení a autonomii, jsou respektována práva každého klienta na seberealizaci v takové míře, aby současně nedocházelo k omezení stejného práva druhých osob.
- Pracovníci upřednostňují profesionální odpovědnost před svými soukromými zájmy a poskytují službu na co nejvyšší odborné úrovni.
- Pracovníci se chovají zdvořile a přistupují ke každému člověku jako k jedinečné lidské bytosti s pochopením, úctou, empatií, trpělivostí a reagují na jeho potřeby.
- Pracovníci respektují důstojnost každého klienta, jeho soukromí, důvěrnost jeho sdělení a neposkytují žádnou informaci bez jeho souhlasu, pokud by tím nedošlo k akutnímu ohrožení jeho života. Nikdo nesmí zneužít ve vztahu ke klientovi jeho důvěru a závislost jakýmkoliv způsobem.
- Všichni pracovníci zachovávají mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozví v souvislosti s výkonem své práce. Zavazují se zachovávat mlčenlivost o osobních údajích klienta a nakládat s nimi v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
- Klient je vždy rovnocenným partnerem, který spolurozhoduje a dle úrovně svých fyzických a duševních sil se také spolupodílí na poskytování pomoci.
- Pracovníci nevyžadují ani nepřijímají dary a žádná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit rozhodování o službě, průběh poskytování služby nebo narušit profesionální přístup ke klientovi či zájemci o službu nebo jež by bylo možno považovat za odměnu za práci, která je jeho povinností.
- Pracovníci, kteří pracují v přirozeném prostředí klienta, respektují hodnoty a zvyky tohoto prostředí a osob v něm žijících.
- Pracovníci nevytvářejí s klientem nedůstojné a nepatřičné vztahy, jednají otevřeně, přímo a jasně.
b) ve vztahu k organizaci
- Pracovníci plní odpovědně své povinnosti vyplývající ze závazků k organizaci, za svou práci nesou plnou odpovědnost a snaží se o to, aby úroveň poskytovaných služeb byla co možná nejvyšší.
- Pracovníci respektují poslání pečovatelské služby, principy poskytované služby a cíle služby.
- Pracovníci se řídí všemi směrnicemi a dalšími platnými předpisy organizace.
- Pracovníci pečovatelské služby se k majetku organizace chovají tak, aby nedošlo k jeho zcizení nebo poškození.
- Pokud si pracovník není jist, zda jde o činnost slučitelnou s výkonem práce v organizaci, projedná záležitost se svým nadřízeným. Pracovníci dávají vždy přednost své profesionální odpovědnosti před svými soukromými zájmy.
- Všichni pracovníci dbají na udržení a zvyšování prestiže svého povolání a organizace. I v mimopracovní době vystupují tak, aby chránili dobré jméno organizace a nesnižovali její důvěru v očích veřejnosti.
c) ve vztahu ke svým spolupracovníkům
- Pracovníci respektují rozdílné názory svých spolupracovníků, na případné závady a nedostatky upozorňují svého nadřízeného.
- Pracovníci respektují a využívají pokynů svých nadřízených a využívají znalosti a zkušenosti svých kolegů a odborných pracovníků, úzce s nimi spolupracují a zvyšují tak kvalitu poskytované sociální služby.
- Základem vztahů mezi pracovníky je vzájemné, čestné, slušné a společensky korektní chování. Kritické připomínky vůči ostatním pracovníkům organizace jsou řešeny pouze na pracovišti a nikdy ne před klientem či zájemcem o službu.
- Pracovníci jsou povinni vyhýbat se jakýmkoliv konfliktům soukromého charakteru a také jim předcházet.
d) ve vztahu ke svému povolání a odbornosti
- Pracovníci jsou povinni dbát o svůj odborný růst, vzdělávat se a udržovat svou kvalifikaci a způsobilost pro výkon své profese.
- Pro svůj odborný růst pracovníci využívají znalosti a dovednosti odborníků, svých nadřízených a kolegů a své znalosti zpřístupňují druhým.
e) ve vztahu ke společnosti
- Pracovníci v sociálních službách mají právo i povinnost upozorňovat širokou veřejnost a příslušné orgány na případy porušování zákonů a oprávněných zájmů občanů.
- Pracovníci působí na své okolí tak, aby snižovali možné předsudky vůči klientům sociální služby.
III. Závaznost etického kodexu
- Při vydání tohoto etického kodexu bylo použito všech platných právních předpisů týkajících se oblasti sociálních služeb, občanského zákoníku a standardů kvality sociálních služeb.
- Etický kodex jako součást vnitřních norem je pro každého pracovníka závazný a jeho nedodržování by bylo posuzováno jako porušení pracovní kázně se všemi vyplývajícími důsledky.
- Ode dne účinnosti vzniká všem vedoucím zaměstnancům organizace povinnost prokazatelně seznámit své podřízené zaměstnance s tímto kodexem. Etický kodex musí být umístěn na přístupném místě na všech pracovištích organizace.
IV. Účinnost
Etický kodex pracovníků Pečovatelské služby Prahy 3 jako základní dokument organizace nabývá účinnosti 1. 1. 2022.