Pečovatelská služba Praha 3
Roháčova 268/26
130 00 Praha 3
O NÁS
Pečovatelská služba Praha 3, příspěvková organizace se sídlem na adrese Roháčova 268/26, 130 00 Praha 3, je zřízena Městskou částí Praha 3 a poskytuje služby lidem žijícím na jejím území.
Poslání pečovatelské služby
Posláním Pečovatelské služby Prahy 3 je podpora či pomoc rodinám s dítětem/dětmi a lidem v nepříznivé sociální situaci, zejména z důvodu věku, zdravotního postižení nebo chronického tělesného či duševního onemocnění, kteří jsou částečně, nebo úplně odkázáni na pomoc jiné osoby.
Pečovatelská služba umožňuje svým klientům zůstat v domácím prostředí, důstojně žít a zapojovat se do běžného života společnosti, zachovávat vazby na rodinu, přátele a využívat vlastních možností, schopností a dovedností.
Komu je služba určena?
Klienty pečovatelské služby se mohou stát lidé nacházející se v tzv. nepříznivé sociální situaci. Mezi ně patří osoby se sníženou soběstačností, kteří z důvodu věku, zdravotního stavu či v krizové sociální situaci potřebují pomoc jiné osoby. Dále rodiny s dětmi nacházející se v situaci, která vyžaduje pomoc jiné osoby.
Služba je jim poskytována pouze po dobu řešení nepříznivé sociální situace ze strany organizace. Taktéž je jim poskytována taková služba a péče, kterou nelze nahradit jiným zdrojem služby, například službami veřejnými. Smyslem Pečovatelské služby Prahy 3 není nahrazování běžných veřejně dostupných zdrojů (jako jsou například úklidové služby). Pečovatelská služba se naopak snaží pomáhat klientům, aby mohli takové zdroje využívat (například jim zprostředkovává kontakty). Jejím účelem je hlavně zaměření se na kvalitní péči o klienty v takových oblastech a úkonech, na které již sami nestačí a nemohou si je vykonat sami.
Službu nelze poskytovat lidem, kteří jsou schopni zajistit si péči o svoji osobu, ale i domácnost či kontakt se společenským okolím, sami.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou občané žijící na území Prahy 3 bez omezení věku, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci.
Co je cílem služby?
Jedním z hlavních cílů Pečovatelské služby Prahy 3 je poskytování takové péče svým klientům, aby mohli zůstat ve svém přirozeném domácím prostředí. Pečovatelská služba klientům umožňuje kvalitní podporu v udržení jejich schopností a dovedností co nejdéle. Pomáhá jim zejména v oblasti základní péče o vlastní osobu, stravování, domácnost, dále jim nabízí pomoc s nákupy či jinými pochůzkami a také při kontaktu se společenským prostředím. Vždy se snaží o posílení soběstačnosti klientů.
Kde a kdy je služba poskytována?
1) Pečovatelská služba je poskytována jako služba terénní:
2) Pečovatelská služba je poskytována jako služba ambulantní:
Zásady poskytování sociální služby
Pečovatelská služba je poskytována v souladu s platnou právní úpravou. Je poskytována na základě principu svobodné volby.
Pečovatelská služba Praha 3 respektuje mimo jiné následující principy:
Zaměstnanci pečovatelské služby jednají s klientem partnersky, rovnocenně a bez předsudků. Respektují osobní svobodu a volbu klienta, také je kladen důraz na ochranu práv klienta, jeho autonomii.
Zaměstnanci podporují klienta v soběstačnosti a doplňují jeho schopnosti v činnostech, které sám nezvládá.
Zaměstnanci se snaží nenahrazovat běžně dostupné služby, popř. pouze pokud je nelze zajistit jiným způsobem.
Zásada podpory klienta v aktivní účasti na jednotlivých úkonech služby a jeho přiměřená a tedy i nezbytná podpora. Klient má co největší podíl na rozhodování a rozhodující slovo v průběhu služby. Je na něm, v čem potřebuje podporu a co si vyřídí sám. Cílem pečovatelské služby je, aby aktivně působila na klienta a podporovala rozvoj jeho samostatnosti.
Zaměstnanci pečovatelské služby pracují s klientem na základě sestaveného individuálního plánu klienta, který vychází z jeho potřeb, možností a přání. Z toho důvodu si klient sám určí druh a frekvenci poskytovaných služeb.
Pečovatelská služba respektuje soukromí klienta, jeho zvyky, práva a důstojnost. Při poskytování služeb jsou důsledně dodržována základní lidská práva a svobody. Prioritou poskytovaných služeb je individuální přístup ke klientovi, respektování jeho lidských a občanských práv a oprávněných zájmů. Při poskytování služby v jejich domácím prostředí vstupuje zaměstnanec do bytu pouze za přítomnosti klienta a v době, která je pro poskytování služby stanovena.
Jednotlivé úkony jsou poskytovány v souladu s klientovým přáním, potřebou a při zachování co největší míry soběstačnosti a samostatnosti klienta. Zaměstnanci respektují osobní svobodu a volbu klienta. Je kladen důraz na ochranu práv klientů a jejich autonomii. Vycházejí z plánování průběhu služby, které probíhá společně s klientem. Zaměstnanci neprovádí takové činnosti a úkony, ke kterým klient nedal souhlas.
Veškeré úkony pečovatelské služby jsou zajišťovány řádně proškolenými zaměstnanci. Profesionální a kvalitní přístup zaměstnanců vychází z požadavků zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Dále jsou zaměstnanci podporováni ve vzdělávání v sociální oblasti a další problematice související s prací s cílovou skupinou.
S veškerými osobními údaji je zacházeno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a v souladu s ustanoveními § 100 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Zaměstnanci pečovatelské služby jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, které se o klientovi dozvěděli během poskytování služby.