Pečovatelská služba Praha 3
Roháčova 268/26
130 00 Praha 3
I. ZÁKLADNÍ INFORMACE
• Pečovatelská služba Praha 3 (Poskytovatel) zajišťuje takovou pomoc a podporu klientům, kterou skutečně potřebují a kterou si nejsou schopni zajistit vlastními silami, za pomoci rodiny, přátel, komunity, ani za pomoci běžně dostupných veřejných zdrojů, např.: restaurace, internetové obchody, úklidové služby aj. (tzn. lidé nacházející se v nepříznivé sociální situaci). Poskytovatel nenahrazuje běžně dostupné veřejné služby, ale vytváří příležitosti pro to, aby klient mohl veřejné a komerční služby využívat (např. obchody, školy, úřady, zdravotnické služby, kadeřnictví, zájmové kluby, spolky, restaurace, další instituce poskytující veřejné a odborné služby).
• S každým klientem je dle zákona o sociálních službách uzavřena písemná Smlouva o poskytování sociální služby.
II. PROVOZNÍ DOBA
Časový rozvrh zajišťování péče:
• Pečovatelská služba: pondělí – neděle 7:30 – 20:00 hodin
• Středisko osobní hygieny (Roháčova 26): pondělí – pátek 7:30 – 16:00 hodin
• Středisko osobní hygieny (Krásova 4): pondělí – pátek 7:30 – 16:00 hodin
III. ROZSAH A PRŮBĚH POSKYTOVANÉ PÉČE – HARMONOGRAM PÉČE
1. Sociální pracovník s klientem domlouvá dle jeho potřeb, zvyklostí, přání a jeho aktuálního zdravotního stavu konkrétní rozsah a způsob provádění úkonů. Nasmlouvané úkony včetně frekvence jsou součástí Smlouvy. Sjednaný způsob jejich provedení je podrobně rozpracován v tzv. individuálním plánu.
2. Každý klient má přiděleného klíčového pracovníka, který s ním individuální plán dojednává a přehodnocuje nejpozději po šesti měsících, pokud nedojde k takové úpravě dříve v souvislosti se změnou zdravotního stavu či situace klienta. Případná změna klíčového pracovníka je vždy oboustranně projednána.
3. Klient může kdykoli požádat o změnu rozsahu a průběhu péče. Sociální pracovník provede jednání s klientem a dohodne s ním případnou změnu, přičemž zohledňuje organizační a kapacitní možnosti služby. Změny jsou zaznamenány do dokumentace klienta. V případě, že se mění nasmlouvané úkony péče, je Smlouva doplněna dodatkem.
4. Pečovatelská služba podporuje klienta v jeho samostatnosti, nenahrazuje jeho schopnosti a dovednosti ani běžně dostupné veřejné zdroje.
5. K zaznamenávání provedených úkonů používá poskytovatel čtečky čárových kódů. Čárové kódy jednotlivých úkonů jsou uloženy v domácnosti klienta. V případě úkonů vykonávaných mimo domácnost klienta pečovatelé načítají kódy úkonů, které mají u sebe. Výkaz o poskytnuté pečovatelské službě je na konci měsíce předáván klientovi. Na vyžádání je klientovi předán podrobný rozpis poskytnuté péče za dané období.
6. Pečovatelskou službu není možné poskytnout v domácnosti bez přítomnosti klienta.
7. Pracovníci pečovatelské služby mají vystaven průkaz zaměstnance Pečovatelské služby Prahy 3. Tento průkaz je řádně označen razítkem organizace a fotografií pracovníka a klient má právo si jej vyžádat k nahlédnutí. Totožnost pracovníků lze také ověřit u sociálních pracovníků pečovatelské služby.
8. Pečovatelská služba nemůže poskytovat zdravotní a ošetřovatelské úkony.
9. Jednotlivé úkony, které nejsou nasmlouvány na pravidelný den a čas, je možné klientovi poskytnout dle aktuální kapacity služby se zohledněním naléhavosti situace.
10. Sociální pracovník provádí kontrolu průběhu poskytování služeb, včetně kontroly plnění individuálních plánů péče. U klienta provádí sociální šetření, poskytuje základní sociální poradenství.
11. Chce-li klient odmítnout nasmlouvaný úkon, musí tak učinit nejpozději 1 pracovní den předem do 15:30 hodin (s výjimkou dovozu obědů – viz níže). Klient může zrušit službu osobně u svého pečovatele nebo telefonicky u sociálního pracovníka. Obědy se ruší u referenta obědů pečovatelské sužby. Nezruší-li tímto nebo jiným způsobem dohodnutou péči, úkon bude zaúčtován. Úhrada ze strany klienta za neposkytnutý a řádně nezrušený úkon se neprovádí v případě jeho hospitalizace.
12. Klíče od bytu či domu jsou od klienta převzaty proti podpisu (Předávací protokol o převzetí klíčů). V případě ukončení Smlouvy o poskytování pečovatelské služby je povinností sociálního pracovníka zajistit vrácení klíčů klientovi nebo osobě, kterou si určil sám klient při zavedení či v průběhu poskytovaní péče.
IV. POVINNOSTI POSKYTOVATELE
1. Pracovníci služby jsou povinni zachovávat mlčenlivost o osobních údajích klienta a skutečnostech, které se dozvěděli v souvislosti s výkonem práce. Dále jsou oprávněni informovat o poskytování služby pouze osoby, které klient uvedl. Pro bezpečnou komunikaci je stanoveno heslo, které je předem dohodnuto se všemi zúčastněnými stranami.
2. Sociální pracovník poskytuje klientovi sociální poradenství a podporu při zajištění vhodné sociální služby.
V. POVINNOSTI KLIENTA
1. Klient je povinen poskytovat nezbytné informace, které mají vliv na poskytování pečovatelské služby a její nastavení.
2. Klient musí pracovníkovi služby nahlásit infekční či parazitární onemocnění, které by mohlo ohrozit poskytnutí služby.
3. Klient je povinen zajistit podmínky pro bezpečný výkon činnosti pracovníků v jeho domácnosti, včetně důstojných a hygienických podmínek tak, aby nedocházelo k možnému ohrožení zdraví pracovníka.
4. Pečovatelská služba neposkytuje péči klientovi v prostorách snímaných kamerovým systémem z důvodu ochrany práv klienta i pracovníků. V případě, že je prostor, ve kterém je klientovi poskytovaná péče, snímán kamerovým systémem, je klient povinný tuto skutečnost oznámit poskytovateli pečovatelské služby a dohodnout se na dalším postupu.
VI. ODMÍTNUTÍ POSKYTNUTÍ PÉČE
1. Pracovník neposkytuje úkony, které klient nemá nasmlouvány, pokud nejde o výjimku, kdy by jejich neposkytnutí ohrozilo klienta na jeho životě nebo zdraví.
2. Pracovník může odmítnout poskytnutí služby (žehlení, vysávání, praní prádla v bytě klienta, vysoušení vlasů, pomoc při přesunu apod.) v případě pochybnosti o bezpečném používání elektrického spotřebiče, viditelném poškození zástrčky nebo zásuvky apod., z důvodu ochrany zdraví a zachování bezpečnosti.
3. Pokud klient v domácnosti poskytované péče chová zvíře, u kterého se dá předpokládat, že by mohlo ohrozit pečující pracovníky na zdraví, je klient povinen zvíře zabezpečit tak, aby nemohlo dojít k napadení pracovníka nebo k ohrožení jeho zdraví. Pokud toto klient nezajistí, má pracovník právo odmítnout provedení péče.
4. Pracovník má právo odmítnout nebo okamžitě přerušit péči v případě, že se k němu klient chová hrubým, ponižujícím způsobem, a také v případě, že se pracovník při poskytované péči u klienta cítí ohrožen.
VII. POPIS ZÁKLADNÍCH POSKYTOVANÝCH ÚKONŮ
A) POMOC PŘI ZVLÁDÁNÍ BĚŽNÝCH ÚKONŮ PÉČE O VLASTNÍ OSOBU
1. Pomoc a podpora při podávání jídla a pití
2. Pomoc při oblékání a svlékání včetně speciálních pomůcek (tento úkon lze považovat za úkon prováděný samostatně nebo jako součást osobní hygieny)
3. Pomoc při prostorové orientaci a samostatném pohybu ve vnitřním prostoru
4. Pomoc při přesunu na lůžko nebo vozík
Úkon se provádí: pondělí – neděle 7:30 – 20:00
B) POMOC PŘI OSOBNÍ HYGIENĚ NEBO POSKYTNUTÍ PODMÍNEK PRO OSOBNÍ HYGIENU
1. Pomoc při úkonech osobní hygieny (např. osobní hygiena na lůžku či u umyvadla, celková koupel v domácnosti, celková koupel ve středisku osobní hygieny, výměna plenkových kalhotek, prevence opruzenin a proleženin, ustlání postele, převlečení ložního prádla)
2. Pomoc při základní péči o vlasy a nehty
3. Pomoc při použití WC
Úkon se provádí: pondělí – neděle 7:30 – 20:00
C) POSKYTNUTÍ STRAVY NEBO POMOC PŘI ZAJIŠTĚNÍ STRAVY
1. Dovoz nebo donáška jídla
2. Pomoc při přípravě jídla a pití
3. Příprava a podání jídla a pití
Úkon se provádí: pondělí – neděle 7:30 – 20:00
D) POMOC PŘI ZAJIŠTĚNÍ CHODU DOMÁCNOSTI
1. Běžný úklid a údržba domácnosti
2. Pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti, například sezónního úklidu, úklidu po malování
3. Donáška vody
4. Topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva a údržby topných zařízení
5. Běžné nákupy a pochůzky
6. Velký nákup, například týdenní nákup, nákup ošacení a nezbytného vybavení domácnosti
7. Praní a žehlení ložního a osobního prádla, popřípadě jeho drobné opravy v prádelnách Pečovatelské služby Prahy 3
Úkon se provádí: pondělí – neděle 7:30 – 20:00
E) ZPROSTŘEDKOVÁNÍ KONTAKTU SE SPOLEČENSKÝM PROSTŘEDÍM
1. Doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři a doprovázení zpět
2. Doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
Úkon se provádí: pondělí – neděle 7:30 – 20:00
VIII. POPIS FAKULTATIVNÍCH (DOPLŇKOVÝCH) ÚKONŮ
Fakultativní služby je možné poskytnout pouze za předpokladu, že jsou doplňkem základních poskytovaných úkonů, nejsou jediným požadovaným úkonem, a v případě, kdy to umožňuje provoz pečovatelské služby.
1. Doprava klienta vozidlem pečovatelské služby
Úkon se provádí: pondělí – pátek 7:30 – 16:00
3. Kopírování
Vybrané standardy kvality sociálních služeb:
OCHRANA PRÁV KLIENTŮ
1. Klient má právo nahlížet do veškeré dokumentace, která je o něm vedena.
2. Klient má právo kdykoliv odvolat souhlas se zpracováním svých osobních údajů – pokud klient svůj souhlas odvolá, služba mu nemůže být dále poskytována.
3. Klient má právo podávat stížnosti.
4. Klient má právo na soukromí a nedotknutelnost osoby. Do bytu klienta může pracovník pečovatelské služby vstoupit pouze po předchozí dohodě, s jeho souhlasem a za jeho přítomnosti.
5. Klient má právo na vlastní rozhodování a uplatňování vlastní vůle.
STÍŽNOSTI NA KVALITU NEBO ZPŮSOB POSKYTOVÁNÍ PEČOVATELSKÉ SLUŽBY
Klienti mají právo podávat stížnosti na kvalitu poskytování služeb či na přístup pracovníků, aniž by tím byli jakýmkoliv způsobem ohroženi nebo znevýhodněni.
Rozlišení pojmů:
Podávání stížnosti:
Ústní stížnost lze podat:
〉 Osobně:
• v kanceláři sociálních pracovníků a u ředitele organizace
〉 Telefonicky:
• DPS Roháčova 26 na tel. čísle 773 071 396
• DPS Krásova 4 na tel. čísle 773 071 405
• Okrsek Dolní Žižkov na tel. čísle 773 071 404
• Okrsek Horní Žižkov na tel. čísle 777 459 115
• Okrsek Vinohrady na tel. čísle 773 071 397
〉 Písemně podanou stížnost lze doručit či předat:
• osobně kterémukoliv ze zaměstnanců poskytovatele
• osobně do výše uvedených kanceláří na adresách Roháčova 268/26, 130 00 Praha 3 nebo Krásova 1841/4, 130 00 Praha 3
• prostřednictvím pošty na adresu Roháčova 268/26, 130 00 Praha 3
• e-mailem na adresu: info@psp3.cz
• e-mailem na adresu ředitele organizace: tomesova@psp3.cz
• vhozením do schránek na stížnosti, podněty, připomínky (týká se i anonymních stížností) umístěných v DPS Roháčova 26 a DPS Krásova 4
Termíny vyřizování stížností:
〉 Na vyřízení přijaté stížnosti má poskytovatel 30 dní, do té doby vyrozumí stěžovatele písemně o řešení stížnosti. V případě anonymní stížnosti bude vyřízení stížnosti vyvěšeno na nástěnce v přízemí budov DPS Roháčova 26 a DPS Krásova 4.
Na koho se lze obrátit v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti:
V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti se klient může obrátit na nadřízený orgán poskytovatele nebo na instituce sledující dodržování lidských práv s podnětem na prošetření postupu při vyřizování stížností, připomínek a podnětů.
NOUZOVÉ A HAVARIJNÍ SITUACE V PEČOVATELSKÉ SLUŽBĚ
1. V případě náhlého zhoršení zdravotního stavu nebo úrazu klienta zavolá pečovatel zdravotnickou záchrannou službu.
2. Pokud klient odmítá lékařské vyšetření, provede pečovatel o jeho vůli záznam a informuje sociálního pracovníka.
3. Pokud má klient s pečovatelem domluvenou schůzku a neotevírá, postupuje pečovatel takto:
OMEZENÍ VÝKONU NĚKTERÝCH SJEDNANÝCH ÚKONŮ
V případě náhlých a dlouhodobých onemocnění či jiného výpadku pečujícího personálu pečovatelská služba prioritně zajišťuje úkony související s péčí o vlastní osobu klienta, s poskytnutím stravy nebo pomoc při zajištění stravy a pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu. V takovém případě pečovatelská služba pozastaví a odloží poskytování úkonů v oblasti pomoci při zajištění chodu domácnosti a zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.
Pokud to bude možné, tak sociální pracovník klientovi oznámí, že pozastavená nebo odložená služba z důvodu nedostatku personálu nebude provedena, případně dohodne s klientem náhradní termín provedení nasmlouvané služby.
Vydáno s platností od 1. 1. 2022