Pečovatelská služba Praha 3
Roháčova 268/26
130 00 Praha 3
Protiepidemická a organizační opatření PSP3 od 23. 9. 2020
Také PSP3 reaguje na zhoršující se epidemiologickou situaci a od 23. 9. 2020 jsou
v platnosti níže uvedená opatření v souladu s aktuální metodikou MPSV:
Opatření v přímé práci s klienty a cílovou skupinou
1. Situace je posuzována individuálně:
a. neuzavíráme službu, ale můžeme omezit její poskytování konkrétnímu
klientovi, jsou-li k tomu protiepidemické či personální důvody v době
pandemie
2. Pravidla pobytu osob v jeho prostorách: pohybu
a. omezení vstupu osob do budov DPS – nebudou vpuštěny osoby bez
zakrytého nosu a úst a osoby vykazující známky akutního respiračního
onemocnění
b. střídání směn pracovníků bude probíhat tak, aby se vzájemně potkávali
minimálně na nezbytně nutnou dobu
3. Je-li to možné, využívají pracovníci PSP3 ke kontaktu s osobami primárně
venkovní prostory (terasa, ulice, park, zahrada apod.),
a. Maximální doba pobytu pracovníka v jedné domácnosti / s klientem pro
PSP3 ení v tuto chvíli stanovena, avšak doporučení je max. 15 min, na
jednu návštěvu, nevyžadují-li to závažné okolnosti či charakter
poskytované péče jinak. Opět bude posuzováno individuálně ve
spolupráci s vedoucími pracovníky.
b. Je nutné dodržovat bezpečné rozestupy a maximální počet dvou osob
personálu PSP3 na jednom místě po dobu delší než 15 minut.
4. Dle individuálního posouzení nepříznivé sociální situace klientů vedoucí okrsků
přehodnotí a optimalizují navyklé procesy a pracovní postupy – může dojít
ke slučování činností, optimalizaci jejich posloupnosti… (Úprava
harmonogramů jednotlivých pečovatelek s ohledem na výše zmíněné).
5. Na každém úseku se nastaví priority pomoci (nízká, střední, vysoká) dle
potřeb a situace cílové skupiny, jak tomu bylo na jaře 2020. Dle těchto priorit
bude PSP3 poskytovat službu v nezbytném rozsahu, dojde-li k personální krizi
v souvislostí s pandemií onemocnění Covid-19
a. Priority:
i. nízká = nákup, léky, strava,
2
ii. střední = nedostatečný zdroj tepla, pomoc v domácnosti, životně
důležité léky, osamělost,
iii. vysoká = vyšší rozsah v oblasti osobní hygieny, neschopnost
pohybu v domácnosti, poruchy v orientaci, jiná závažná
onemocnění.
Po domluvě poskytovatele se zřizovatelem může PSP3 redukovat
základní činnosti pečovatelské služby na minimum dle potřeb klientů,
a to v případech, kdy to vyžaduje zejména personální či jiný závažný
provozní důvod.
b. Pracovníci PSP3 věnují zvýšenou pozornost psychickému stavu
klientů a poskytují jim empatickou podporu. Působí na zmírnění pocitů
bezmoci, strachu, úzkosti a paniky, zvyšují pocit jistoty a bezpečí a
schopnosti svou situaci řešit.
i. Zaměřují se na eliminaci fám a předchází jejich vzniku dostatečně
častým a srozumitelným informováním klienta.
ii. Poskytují informace k řešení situace klienta – kam se obrátit, jak
zajistit své potřeby v případě onemocnění apod.
6. Pomoci klientům zajistit jejich bezpečí:
a. ochranné pomůcky (našim klientům nabízíme roušky zdarma)
b. testování (v případě potřeby můžeme poskytnout jednorázový rychlotest)
c. srozumitelné informace,
d. orientace v situaci,
e. plnění nařízených povinností a opatření,
f. zajištění základních životních potřeb, včetně nákupů, léků a zdravotní
pomoci,
g. zajištění nouzového (SOS) tlačítka nebo napojení na tísňové volání
(Senior Linka) a obdobných prostředků ke zvýšení osobní bezpečnosti,
h. zprostředkování pomoci při zajištění příjmů a řešení akutní finanční krize,
při prevenci ztráty bydlení (např. navázání na vhodný druh sociální
služby – terénní programy nebo odborné sociální poradenství, sociálního
pracovníka obce).
3
7. Klub pro seniory:
Nejsou realizovány vnitřní skupinové aktivity společenského a doplňkového
charakteru (besídky, výlety), nebo jsou přeneseny do bezpečného prostředí (ven
či online).
8. PSP3 má nastaven funkční systém předávání informací cílové skupině:
a. webové stránky, facebook, vývěsky,
b. pravidelné telefonické kontaktování klienta pracovníkem, když se klient
sám neozývá.
9. Setkání s klientem pracovník PSP3 plánuje tak, aby měl dostatečný prostor na
dezinfekci a výměnu svých OOPP za nepoužité.
a. Použité OOPP pracovník vkládá do neprodyšného sáčku, který pevně
uzavře.
i. Jednorázové odhodí do nejbližší nádoby na směsný odpad.
ii. K opakovanému použití vloží do vyhrazené nádoby v zázemí
služby.
Poskytování služby v domácnosti klienta
Péči PSP3 poskytuje všem klientům tzn. i v klientům v karanténě, s podezřením
z nákazy COVID-19 nebo s potvrzenou nákazou COVID-19 v souladu s těmito
zásadami:
1. Minimalizovat střídání pracovníků v domácnosti klienta.
2. Klientům se měří teplota.
3. Připravit do obalů sety ochranných pomůcek na celý den či trasu.
4. Připravit uzavíratelnou nádobu na použité brýle, štíty a další opakovaně
použitelné OOPP k dezinfekci.
5. Přede dveřmi domácnosti, kde je Covid-pozitivní klient se pracovník obleče do
kompletních ochranných pomůcek pro COVID zónu 2. a 3. stupně (viz výše
kapitola Ochranné pomůcky).
a. byt je tzv. špinavou zónou.
6. V bytě provést nejnutnější úkony,
4
a. minimalizovat kontakt s dalšími osobami v bytě, ideálně zajistit jejich
nepřítomnost, pokud není nezbytná součinnost při poskytnutí péče,
b. vyžadovat, aby všechny osoby měly nasazenou ochranu dýchacích cest
(včetně klienta, je-li to možné),
c. v průběhu přítomnosti v bytě klienta, pokud možno větrat.
7. Po ukončení práce se před dveřmi od bytu (uvnitř bytu) pracovník svlékne a vše
ukládá do obalu, který zaváže a odhodí do nádoby na směsný odpad
(popelnice) před domem nebo u domu,
a. sejmout svrchní ochranné rukavice a odhodit je do pytle,
b. sejmout ochranný štít a odložit ho do nádoby na dezinfikování,
c. sejmout bez dotyku hlavy a vlasů jednorázovou ochrannou čepici a
odhodit ji do pytle (při sundávání mít zavřené oči),
d. provést dezinfekci spodních stále nasazených rukavic dezinfekčním
roztokem,
e. sejmout ochranný plášť, nevířit s ním zbytečně okolo sebe, smotat jej
opatrně do kuličky a odhodit ho do pytle,
f. sejmout spodní jednorázové rukavice a odhodit je do pytle,
g. provést dezinfekci rukou dezinfekčním roztokem.
h. sejmout respirátor tak, že se oběma rukama uchopí vzadu na hlavě jeho
pružné úchyty (nebo se rozváže tkaloun), sejme se a odhodí se do pytle,
i. zaváže pytel a odejde z bytu,
8. končí dezinfekcí rukou za dveřmi bytu (na chodbě) a znovu po vhození pytle do
nádoby na směsný odpad,
9. jde-li o úkon bez osobní blízkosti, používá pracovník alespoň roušku, štít či brýle
a rukavice.
Poskytování služby v bytech zvláštního určení – v Domech s pečovatelskou
službou
1. Nájemce bytů zvláštního určení, včetně domů s pečovatelskou službou, nelze
omezovat v pohybu mimo domácnost nad rámec v daném místě aktuálně
platných všeobecných nařízení.
a. Sociální izolace představuje vyšší míru rizika než riziko nakažení
COVID-19.
5
b. Byty zvláštního určení jsou běžné nájemní byty vyčleněné pro
definovaný okruh nájemců, nejsou pobytovou sociální službou, proto pro
ně neplatí omezení a nařízení platná pro pobytové sociální služby.
2. Platí stejná pravidla jako pro poskytování služby v běžných domácnostech.
3. Poskytuje-li služba ve stejný den službu ve více bytech jednoho domu, zajistí,
pokud je to možné potřebné úkony tentýž pracovník ve všech domácnostech,
a. při přechodu z jedné domácnosti do další dodržuje výše uvedená
hygienická pravidla a nechává si dostatečný časový odstup na oblékání,
svlékání a dezinfekci.
Redukce činností pečovatelské služby PSP3 – poskytování pouze stravy,
pořízení nákupu (v případě personální krize)
1. Základní minimum péče k prevenci ohrožení života a zdraví klienta
pečovatelské služby zahrnuje:
a. poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy,
b. pomoc při zajištění chodu domácnosti – nákup potravin a základních
potřeb, léků či hygienických pomůcek, donáška vody, topení v kamnech,
nezbytné pochůzky,
c. pomoc při osobní hygieně a pomoc při zvládání běžných úkonů péče.
Redukce poskytování služby na poskytnutí stravy (donáška jídla) je možná a
strava se poskytne i v případě, že nejde o nesoběstačného klienta. Totéž platí
pro pořízení nákupů.
2. Nákupy zajišťovat v obchodech určených poskytovatelem nikoli klientem.
3. Předjednat spolupráci s další (náhradní) dodavatelskou firmou, která může
zajistit obědy v případě, že by současná provozovna byla uzavřena.
4. Poskytování donášky jídla a nákupů i jiným osobám:
a. lze, pokud má poskytovatel dostatečnou personální kapacitu pro
zajištění péče o běžné klienty.
b. uzavřít s osobou smlouvu, i ústní formou.
c. pro stanovení ceny lze využít vyhlášku č. 505/2006 Sb., o sociálních
službách, ve znění pozdějších předpisů.
d. vést písemnou evidenci,
e. u osob v karanténě a COVID-19 pozitivních používat jednorázové
nádoby,
6
i. pokud nejsou k dispozici, dovoz stravy zajistit ve svých nádobách
a bezkontaktně přesunout do nádob klienta, případně poskytnout
studenou stravu.
Vždy je nutné individuálně posuzovat konkrétní situaci klienta, k omezení nelze
přistupovat plošně.
Pokud k redukci či omezení dojde, musí tuto situaci poskytovatel sociální služby
nahlásit registrujícímu orgánu.
Poskytování služby osobám s vysokou mírou závislosti
Míru závislosti posuzovat v aktuálním kontextu, nikoli dle přiznaného stupně příspěvku
na péči,
1. Oslovit rodinu klienta, aby alespoň částečně saturovala potřebnou pomoc.
Poskytnout neformálně pečujícím edukaci v úkonech péče.
2. Po dohodě s klientem kontaktovat pobytové zařízení sociálních služeb
(odlehčovací služba)
3. Kontaktovat obecní úřad obce s rozšířenou působností a kraj – vyčleněná lůžka.
Klient s narušenými kognitivními schopnostmi (demence, duševní onemocnění,
mentální postižení), který je plně závislý na péči druhé osoby v domácím prostředí
využívá k zajištění péče více zdrojů (pečující osoba, pečovatelská služba, osobní
asistence, zdravotní péče – home care). Je nutná kooperace všech účastníků péče k
zajištění nezbytné péče.
Použitý zdroj: Doporučený postup MPSV č. 14/2020
Praha 22. 9. 2020
Emilie Kalová, ředitelka PSP3